Stijn at Oxford Aviation

Stijn De Graeve APP265 Oxford Aviation Training Oxford Airport Kidlington Oxford OX5 1QX United Kingdom

zaterdag, juni 16, 2007

Wat Een Maand!

hola!

veel te vertellen deze keer dus ik ga er gewoon aan beginnen! eerst wil ik beginnen met de reden waarom ik zo weinig heb kunnen schrijven: het is hier razend druk! ik loop lichtjes voor op schema dus ik hoop dat ik dit kan aanhouden zodat ik maybe een weekje vroeger naar huis kan komen! het vliegen gaat heel goed! ik blijf de kist veilig aan de grond zetten dus dat is en blijft een goede zaak. nu doe ik ook langere solovluchten dus soms hang ik een uur of drie in de lucht. ook ben ik al naar Tucson gevlogen, dat is een internationale luchthaven. daar vliegen er heel veel grote jets op, dus heel druk! vooral goed uit je doppen kijken en goed luisteren op de radio zodat je nergens tegenaan vliegt. dat was een hele goede oefening voor later. we waren met drie vertrokken om dan samen op de luchthaven te landen en daar iets te eten. ik kan julie verzekeren als je met je klein vliegtuigje langs de 737's bolt, voel je je echt wel klein. maar over een dikke zes maanden kan ik dat ook doen in de 737 misschien...we zien wel! een goed gevoel gaf het om uit te stappen en elkaar aan te kijken met zo een blik van: wow...da was de max! het eten en de cola smaakten dan ook enorm! we kregen zelfs pilotenkorting! en da voor een paar broekventen in een uniform! ook heb ik al mijn nachtvluchten al gedaan. ik ben dus bezig met filmpjes te maken, maar daar kruipt zoveel tijd in...ik had ook mijn camera vastgemaakt voor mijn vlucht naar Tucson, maar omdat het zo druk was bij het aankomen ben ik hem vergeten aanzetten...dus nu allemaal in koor: domme stijn! ge ziet da ge nie slim moet zijn voor piloot te worden! waar was ik gebleven, ahja, nachtvliegen! on-be-schrijfelijk! hoe mooi alles er overdag ook mag uitzien, in de nacht is het gewoon een deken van kleine lichtjes! en persoonlijk vind ik dat super! de landingen gingen vlot, ook zonder lampen, met enkel maar de lichten van de runway! het is ook super om alle lichten te zien als je gaat landen, overdag staat dat allemaal niet aan, maar als je 's nachts vliegt zie je overal de landingsbanen beter liggen, mooi zicht! sommige kan je zelf bedienen met je radio, zodat de lichten harder of zachter gaan branden! ik heb ook veel filmmateriaal van die vluchten, maar wederom zit ik gebonden aan een tijdstekort! ook heb ik mijn eerste vliegtest gedaan. ik heb die gehaald, maar vloog wel slechter dan gewoonlijk. je moet eigenlijk allemaal dingen tonen zoals stalls (traag vliegen totdat de kist niet meer vliegt, maar begint uit de lucht te vallen, en dat dan corrigeren), steep turns, engine failure after take off, practiced forced landing, instrumentvliegen, vier verschillende landingen (gewoon, glide, zonder flaps en precision)...de nacht ervoor had ik een nachtvlucht gedaan, en in de ochtend moest ik dan mijn examen vliegen, met als gevolg dat ik DACHT dat ik niet moe was, maar ja. in het begin veel stomme dingen vergeten, zoals de levensbelangrijke checks die je moet doen voordat je aan stalls begint, maar naar het einde toe supergoed gevlogen. mijn vier landingen waren als het ware perfect waar ze moesten zijn! ik heb net naast een 2 gegrepen door mijn slordig vliegen in het begin, dus was ik tevreden met een drie. voor een twee moet je heel goed vliegen, een 1 vlieg je evengoed of beter als de instructeur en een drie is gewoon goed. ik vond het wel jammer want in mijn zestig lessen dat ik nu gevlogen heb, waarvan de helft met de instructeur, kan ik de drietjes op een hand tellen, de rest zijn allemaal tweetjes, maar het cijfer komt overeen met hoe ik die dag vloog. jammer dat dat slechter was dan anders. maar het is en blijft een goed cijfer!
ook een van de redenen waardoor ik minder tijd heb voor mijn blog en films monteren is het feit dat Amber hier is. ze is vollenbak aan het werken hier in een autistisch centrum! we hebben dus ook een auto gekocht zodat ze hier kan rondrijden. we verblijven in een appartement dat we huren voor zes weken in een of andere luxe stad die Verrado heet waar iedereen rondtsjolt in golfkarretjes. nog luxueuzer dan waar ik nu zit! en dat voor zo een arme jongen als ik! we zijn al op een paar uitstappen geweest zoals naar de zoo (waar we giraffen, papegaaien en lama's eten hebben gegeven), maar de zotste hebben we net achter de rug. vannacht zijn we teruggekomen van las vegas! we hebben daar drie dagen rondgehuppeld op de strip, heel veel gezien en gedaan. kortom een prachtige ervaring die ik iedereen aanraad! ook hebben we ervan geprofiteerd om een daguitstap naar de grand canyon te doen. eerst met het vliegtuig naar en over de canyon vliegen wat bijna een uurtje duurde, dan met de helicopter langs en in de canyon gevlogen tot aan de bodem, daar op een bootje gezeten, dan weer in een helicopter door de canyon en weer omhoog, dan in een bus langs de canyon naar twee andere plaatsen zoals de skywalk, om dan weer een klein uurtje terug te vliegen over de canyon en naar vegas langs hoover dam. met andere woorden: een fantastische ervaring om nooit meer te vergeten! ik ga proberen zo snel mogelijk foto's online te zetten om een idee te geven wat we gezien hebben!
zo! dat zal het zo ongeveer zijn! ik weet dat ik veel meer zou kunnen vertellen, maar dan kunnen jullie me niks meer vragen als ik terug thuis ben over een kleine twee maandjes. maar dan ga je me wel moeten aanspreken met meneer, want dan ben ik officieel een commerciƫle multi-engine piloot met night rating! moeha! ik kan het zelf nie eens geloven! eerst nog hard werken zodat ik snel naar de tweemotorige vliegtuigen mag! tot binnenkort voor de foto's en de langbeloofde films!

mot op under tot

stijn

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

aha,mijnheer,moet dat echt???voor mij is het en blijft het Stijn hoor!!
knuffel voor jullie 2tjes,
Nele

6:38 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Haaa, Stino latino, Blij dat je het goed maakt.
Hopelijk kom je eens langs in Brugge.
Groetjes, Tom, Sabien en de kids.

8:35 p.m.  

Een reactie posten

<< Home